Zadania egzaminacyjne na placu manewrowym:
- Przygotowanie sie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
- sprawdzenie płynów-poziom pleju w silniku, płynu chłodzącego, hamulcowego oraz płynu w spryskiwaczach.
- sprawdzenie sygnału dźwiękowego
- sprawdzenie działania świateł (pozycyjnych/postojowych, mijania, drogowych, hamowania "STOP", cofania, kierunkowskazów, awaryjnych oraz przeciwmgłowych tylnych.
- ustawienie fotela, lusterek (w lewym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem , w prawym lusterku powinien byc widoczny prawy bok pojazdu oraz prawa przestrzeń za samochodem. W wewnętrznym lusterku musi być widoczny przez tylna szybę obszar za pojazdem), zagłówków (powinny byc ustawione blisko za głową na jej wysokości), zapinanie pasów bezpieczeństwa oraz upewnienie się czy są zamknięte drzwi pojazdu.
- Sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego – w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych, elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku.
Sposób wykonania zadania :- podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę
- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umozliwiąjący dokonania sprzęgnięcia
- regulacja wysokości zaczepu przyczepy-gdy umozliwia to konstrukcja przyczepy
- dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem
- podłączenie do pojazdu silnikowego : przewodów elektrycznych przyczepy(silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego-jeśli przyczepa jest wyposażona w taki hamulec.
- Uruchomienie silnika pojazdu
- Włączenie świateł odpowiednich dla jazdy w ruchu drogowym
Upewnienie się o możliwości jazdy- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym oraz ocena sytuacji wokół pojazd - Płynne ruszanie poprzez zwolnienie hamulca postojowego -gdyby był uruchomiony. Łagodne puszczenie sprzęgła i zwiększenie obrotów silnika
- Płynna jazda do przodu pasem ruchu
- Cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niz 5 min. W czasie zadania nie można najechac na linie, potrącać pachołków
Dopuszcza się jedno opuszczenie miejsca kierowcy i pojazdu. - Parkowanie: skośne(wjazd przodem -wyjazd tyłem), prostopadłe (wjazd tyłem-wyjazd przodem albo wjazd przodem- wyjazd tyłem), Należy pamiętać o każdorazowym właściwym sygnalizowaniu zamiaru zmiany kierunku jazdy. W trakcie zadania możliwe jest skorygowanie jeden raz toru jazdy . Pojazd nie może wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu oraz nie wolno naruszyć tj. najechać kołem lub wjechać obrysem pojazdu na linię, linii ograniczających stanowisko oraz potrącać pachołków lub tyczek. Pozycja właściwa na stanowisku to wewnątrz stanowiska.